Autor Tema: Euritmija- Studiranje euritmije - O zubnoj euritmijskoj terapiji  (Pročitano 361 puta)

Van mreže djordje savić

  • Закоровљен
  • **
  • Joined: Apr 2011
  • Korisničko ime: djordje
  • Poruke: 67
  • Karma: +1/-1
    • Imejl
Euritmija- Studiranje euritmije - O zubnoj euritmijskoj terapiji
« poslato: Januar 27, 2013, 09:18:34 posle podne »
 
EURITMIJA
Euritmija je relativno mlada umjetnost ljudskog pokreta koju je 1912.g. utemeljio Rudolf  Steiner, a razvili su je antropozofski orijentirani umjetnici.
Postići smisleni odnos sa samim sobom i sa svijetom nastojanje je svakog “slobodnog čovjeka”. Taj se odnos može postići samo kroz povezanost unutrašnjeg i vanjskog svijeta. Euritmija upravo to čini - povezuje unutrašnje s vanjskim.
Čovjek se može izražavati na razne načine, a svima je ishodište, izvor isto - čovjekova duševno-duhovna bit. Zato se isti osjećaj može izraziti i bojama, i tonom, i glasom i kretnjom.
Ono što se može izraziti glasom, tonom, bojom može se izraziti i kretnjom.
Za euritmistu je pokret ono što je govor za pjesnika, glazba za glazbenika i boja za slikara. Euritmista se svojim tijelom služi kao instrumentom i omogućava da se govor i glazba kroz njegovo individualno oblikovanje pojave kao vidljivo govorenje i vidljivo pjevanje.

Euritmija je vidljivi govor duše. Njeni pokreti proizlaze iz čovjekove nutrine i slijede dinamiku kretanja energija, sila koje oblikuju naše tijelo, te na taj način pojašnjavaju čovjeku jedan od najvećih misterija Biblije: “I riječ je tijelom postala”.
Najsavršeniji čovjekov izraz i njegova najviša zemaljska tajna jest čovjekov govor. On je najveća snaga čovjekova bića. Kada čovjek govori u zraku se pokreću sile kretanja, one iste koje stvaraju oblike ljudskoga tijela. R. Steiner kaže da dok čovjek izgovara sva slova abecede, u zraku se događaju sve osnovne kretnje koje su potrebne da se izgrade oblici ljudskog tijela.

Razlikujemo 3 vrste euritmije:
   umjetnička euritmija- umjetnička euritmija upoznaje bogatstvo samih kretnji i njihov odnos prema drugim umjetnostima (pjesništvu, glazbi, slikanju) Tako razlikujemo:
   a) vidljivi govor - vokali predstavljaju unutarnja zbivanja čovjekove duše, a konsonanti pojave vanjskoga svijeta - izvodi se na recitaciju
   b) vidljivo pjevanje - dur i mol, takt, ritam i melodija - sve postaje vidljivo- izvodi se uz glazbu.
   medicinska-ljekovita euritmija - ljekovita euritmija upoznaje odnos pojedinih kretnji prema čovjekovoj tjelesnoj organizaciji, upoznaje njihovu snagu i zamah kako bi u samom organizmu prepoznala gdje leži uzrok pojedine disharmonije  i kako se ona može popraviti, te što jest, a što nije podesno za liječenje euritmijom. Svrha joj je da liječi bolesni ljudski organizam. Da je čovjek potpuni i svjesni gospodar stvaralačkih kretnji i cijelog procesa stvaranja ljudskoga tijela, tada on ne bi trebao stariti i umirati. On bi se u svakom trenu mogao sam iznova stvoriti. Pomoću euritmije čovjek se s jedne strane približava tom cilju. Studij euritmije jedan je od puteva kojima se može doći do umjetnosti liječenja
   pedagoška euritmija - umjetnička euritmija primijenjena na djecu koja se odgajaju djeluje tako da se njihov duševni i tjelesni razvoj usmjeri harmonično u onom smjeru, koji je za čovjeka baš najprirodniji. Ona omogućuje čovjeku da se što dulje koristi silama i sposobnostima mladosti i sprječava stvaranje raspoloženja za bolesti u organizmu.

EURITMIJA POMAŽE STVARALAČKOM DUHU DA TIJELO STVARA KAKO ONO HOĆE, ČIME ČOVJEK POMAŽE DUHU DA SI PRIPREMI VALJAN STAN. NA TAJ SE NAČIN STVARAJU UVJETI DA SE DUH U ŽIVOTU IZRAZI NA NAJSLOBODNIJI I NAJSAVRŠENIJI NAČIN. TIJELO POSTAJE HRAM DUHA.

Euritmija ide za tim da zakone ljudskoga duha, zakone riječi, iznese u vanjski svijet. Ona kretnjama hoće doseći sve dalje unatrag prema izvoru oblika. Tijelo je kao kristal i kao siga skrutnuto iz nečeg rjeđeg, do nevidljivosti rijetkog, iz duševno-duhovnog, iz riječi. Euritmija nastoji unutarnji duhovno-duševni rad iznijeti van. Odatle njena moć da kretnjom djeluje na tijelo i dušu.
Euritmiju izvodi dobro onaj tko vodi računa o njenom odnosu prema duši i njenim osjećajima. Euritmijska kretnja može biti samo onda točna ako čovjek pobudi u sebi one osjećaje koji su s njom u vezi.
Euritmija ima za cilj u čovjeku postići najsavršenije sposobnosti koje se mogu steći iz borbe, ali i harmonije fizičkog i duševnog.
Njezin je cilj onaj kojega vidimo u životu svakog čovjeka: duhom prodrijeti u mrtvu materiju, a onda i samu tu materiju podići prema duhovnom.
Euritmija je kult tijela za duh, a ne zapuštanje tijela zbog duha (kao npr. asketizam).
Zato ona može pomoći duhu da zahvati tijelo i oblikuje ga, ako on sam nema te snage, ali mu isto tako može pomoći i onda ako mu tijelo stavlja prejake otpore, time da tijelo učini podatnijim za djelovanje duha.
U EURITMIJI CIJELI ČOVJEK MORA POSTATI DUŠA - kaže R. Steiner kao što je ljudski govor zapravo čovjekov oblik koji se leluja i teče u strujama eterskog svijeta.
Euritmija sjedinjuje u sebi tri velika ljudska ideala: ISTINU, LJEPOTU I DOBROTU.
« Poslednja izmena: Maj 28, 2013, 10:19:46 posle podne od strane djordje savić »

Van mreže djordje savić

  • Закоровљен
  • **
  • Joined: Apr 2011
  • Korisničko ime: djordje
  • Poruke: 67
  • Karma: +1/-1
    • Imejl
Odg: Euritmija
« Odgovor #1 poslato: Januar 27, 2013, 09:21:51 posle podne »
O UMJETNOSTI EURITMIJE

                           Enita Nurkić


Umjetnost je vrlo važan put otkrivanja i nalaženja istinitog i plemenitog u svijetu. U umjetnosti se čovjek uzdiže iznad svog malog Ja i zagleda u stvaralačke duhovne visine. To je utoliko intenzivnije ukoliko je čovjek sam aktivan: ako ja sam plešem, sviram neki instrument, slikam ili radim upravo - euritmiju.
Takva aktivnost budi u nama snage koje prizivaju moralnost u život, snaže nas iznutra i daju naslutiti više dimenzije i viši smisao života.
U euritmiji koristimo naše tijelo kao instrument, povezujući se sa praizvorima riječi, glasova, glazbe, i puštamo da naš instrument zazvuči i zapjeva kroz pokret. Josip Pupačić u jednoj pjesmi bez naslova kaže upravo ono što je najbliži opis euritmijskog pokreta koji sam dosada susrela:
         „Pokreti ruku pjevaju ljepotu“.
U glasovnoj euritmiji susrećemo ono što se u svijetu pojavljuje oko nas opisano poetskim slikama, često i reflektivne ili emotivne nutarnje odjeke vanjskih pojava. U glazbenoj euritmiji se uspinjemo ka svom višem biću, tada zazvuči čisto duševno koje se iskazuje kroz emociju, boju, ugođaj.
       
   Euritmija kao umjetnost ima za cilj da istinito i nadasve lijepo dočara sadržaj i ugođaj tih umjetničkih djela angažirajući sav ljudski potencijal: maštu, osjećaje, tijelo u plesnom izričaju, jasnoću mišljenja i predočavanja, koordinaciju i ravnotežu.

   Svaka osoba koja se bavi euritmijom može doživjeti kako se euritmijom na vrlo dubok a zabavan način bavi svojim osobnim razvojem. Pored toga, euritmija može dati čitav spektar novih spoznaja i vještina kad je riječ o čovjeku kao sve skladnijem socijalnom biću. Svaki je pojedinac pozvan u grupnim koreografijama usmjeriti svoju pažnju na svoje okruženje kako na oblike u prostoru tako i na vremenski sinkroniziran ples s ostalim učesnicima. Tako se unaprjeđuju i socijalne vještine, razvijaju sposobnosti slušanja, zapažanja i nutarnjeg doživljavanja, a nadasve tolerancija za individualne različitosti.

   U tom smislu spomenimo kategoriju korisnika s posebnim potrebama. Euritmija nije ekskluzivna kao neke druge plesne umjetnosti; sadržaj radionice se vrlo lako prilagođava mogućnostima, interesima i fizičkim sposobnostima polaznika.

   Ljekovita (zdravstvena ili terapijska) euritmija, kao jedan vid holističke terapije, daje naglasak na unaprjeđenje psiho-fizičkog zdravlja pojedinca koristeći pokrete za glasove i ostale elemente euritmije, prilagođene potrebama za poboljšanje pokretljivosti, uspravnog držanja, za postizanje emocionalne stabilnosti, smanjenje anksioznosti i za mnoge druge pojavne oblike zdravstvenih poteškoća. Kao takva ima uspjeha s djecom i odraslima sa ili bez posebnih potreba.
   

   




Van mreže djordje savić

  • Закоровљен
  • **
  • Joined: Apr 2011
  • Korisničko ime: djordje
  • Poruke: 67
  • Karma: +1/-1
    • Imejl
Odg: Euritmija-Studiranje euritmije u Mariboru i Zagrebu
« Odgovor #2 poslato: Maj 20, 2013, 09:07:57 posle podne »
Poštovani,
 
zainteresovani za studiranje euritmije u Mariboru i Zagrebu, mogu da se prijave na dole date adrese, ili da se meni prijave pa da se u tom smislu organizujemo i pokušamo da dobijemo neke povoljnosti.

Udruga STOIMENA je na sajtu  www.euritmija.org
 
Srdačan pozdrav

Djordje Savic
----------------------------------------
e-mail : jordisavic@gmail.com
e-mail : jordisavic@yahoo.co.uk
Mob : +381 63 8059526
skype name : jordi.savic



Četverogodišnji studij euritmije


Udruga za promicanje i razvoj euritmije STOIMENA započinje od rujna 2013. s četverogodišnjim studijem euritmije u Mariboru, te  ako bude dovoljno prijavljenih,  i u Zagrebu. Svi zainteresirani za studij euritmije mogu se prijaviti do 15. 06. 2013. na e-mail: stoimena@euritmija.org

Više o studiju možete doznati pod izbornikom Djelovanje



Tečajevi i radionice




Tečaj euritmije održava se svaki četvrtak u Zagrebu (Waldorfsk škola u Zagrebu, Jakuševečka 6, dvorana Iona) od 18.30h do 20h. Za sve informacije nazovite voditelja tečaja Alena Gucu na broj mobitela: 092 27 18 320

E-mail: alen.guca@gmail.com





 Zdravstvena euritmija

 

Učinite nešto aktivno za svoje zdravlje - terapijom pokreta.

Zdravstvena euritmija je terapijska metoda koja se zasniva na specijalnim i modificiranim euritmijskim pokretima.

Kontakt:

Mladen Zovko Mob: +385 92 25 07 375 E-mail: mladen.euritmija@gmail.com
Enita Nurkić Mob: +385 91 89 57 660 E-mail: euritmija_split@yahoo.co.uk



Van mreže djordje savić

  • Закоровљен
  • **
  • Joined: Apr 2011
  • Korisničko ime: djordje
  • Poruke: 67
  • Karma: +1/-1
    • Imejl
Odg: Euritmija- O zubnoj euritmijskoj terapiji
« Odgovor #3 poslato: Maj 28, 2013, 10:17:58 posle podne »
Poštovani,
 
U prilogu vam dostavljam dva teksta o Zubnoj euritmijskoj terapiji i o Zubima i njihovom značaju u razvoju deteta, anomalijama i antropozofskom terapeutskom pristupu ( Izveštaj iz predavanja koje je održao zubar Klaus Haupt 6. februara 2009 godine ).
 
Ovaj Izveštaj je prevela Katarina Nešić-Beograd, na čemu joj se od srca zahvaljujem.
 
Enita Nurkić, koja nam je poslala ove materijale, zamolila me da dam i sledeću napomenu :


“Za odrasle ljude efekti vjezbi nisu fizicki vidljivi na zubima, ali se preko terapije zagriza i zubnih anomalija pomaze na duhovno-dusevnom planu. “
 
Srdačan pozdrav

Djordje Savic
----------------------------------------
e-mail : jordisavic@gmail.com
e-mail : jordisavic@yahoo.co.uk
Mob : +381 63 8059526
skype name : jordi.savic

 
 TERAPIJSKA EURITMIJA ZA ZUBNE ANOMALIJE
 
Terapijska euritmistica Mareike Kaiser iz Austrije i antropozofski zubar Dr. Claus Haupt stručnjaci su koji su već dobro poznati po svom pionirskom radu u ovoj oblasti diljem Europe. Od 2008.g. podučavaju u nekoliko europskih zemalja, a 2011. vodili su edukaciju i u SAD-u.
Gđa Kaiser radi kao euritmijski terapeut privatno i u školama od 1989.

“Gledajući na zubne anomalije možemo steći uvid u samu osobu. Razumijevanje čovjeka kao trodijelnog bića je u ovome od znatne pomoći. Imajući u vidu način na koji su zubi povezani s cijelim ljudskim bićem, nastao je novi terapeutski pristup. Terapijska euritmija pokazala se pri tome kao vrlo učinkovita metoda. Ona djeluje neposredno na životne snage i time je u mogućnosti ne samo da ispravi položaj (dječjih, op. p.) zubi i različite anomalije, već i da harmonizira osobu kao cjelovito biće tako da čovjekova istinska priroda može doći do izražaja.
Zubi čine najtvrđi dio čovjeka. Njihovo zdravlje i izgled temelje se na konstitucijskoj predispoziciji, kao što se kao krajnja točka čovjekovih životnih navika pojavljuje njegov karakter. Euritmija vrši harmonizirajući, iscjeljujući utjecaj na tu krajnju točku putem intenzivnih oživljavajućih snaga. Ne bi bilo dovoljno djelovati stimulirajuće na metabolizam, na disanje, ili na strukturne snage na općenit način. U zubnoj terapijskoj euritmiji temelj za rad je individualna specifična dijagnoza na osnovu koje se rade učinkovite vježbe koje zadovoljavanju gore navedene uvjete. Gđa Kaiser, specijalist u zubnoj terapijskoj euritmiji ima višegodišnje iskustvo u ovoj oblasti. Prouzročeni procesi promjene, naročito tijekom odrastanja, radikalno pridonose zdravlju i to na dugi rok. Temeljem svog istraživačkog i eksperimentalnog rada u suradnji sa zubarima, fizikalnim terapeutima i terapijskim euritmistima, gđa Kaiser je razvila vježbe terapijske euritmije namijenjene fizičkoj prirodi zubiju i vilice, koje uzrokuju značajne i vidljive željene promjene i usklađuju postojeće stanje.”
- Claus Haupt, zubar, citirano sa stranice Profesionalnog udruženja terapijske euritmije u Austriji
Terapijska euritmija za dentalne anomalije blagotvorna je za odrasle osobe, za mladež, kao i za dijete u razvoju.
Predavači raspolažu dokumentacijom i svjedočanstvima, među kojima je i priča jednog roditelja koji je zahvaljujući vježbama terapijske euritmije izbjegao mnogobrojne zubarske zahvate kod svog djeteta. Vježbe su se morale pažljivo izvoditi i doprinijele su harmonizaciji i jačanju organizma djeteta. Složena dijagnoza zubiju djeteta uključivala je unakrsni zagriz, velik razmak između prednjih zubiju, otvoreni zagriz te loše uklapanje vilica, što bi bez euritmije zahtijevalo opsežan zubarski rad.
Izviješće roditelja, siječanj 2009.

Moje dvije starije kćerke trebale su ortodontske aparate i sprave, međutim usprkos višegodišnjeg korištenja tih sprava, zubi su se opet pomakli. Nakon tog iskustva, odlučio sam da za svoju mlađu djecu potražim neko alternativno rješenje. Ispričao sam supruzi o terapijskoj euritmiji za zube; slušao sam predavanja dr. Haupta i bilo mi je jasno da uređivanje zubiju može biti uspješno jedino uz holistički tretman. Dodatno me potaknulo to što sam saznao o uspješnim tretmanima djece iz izvješća Waldorfske škole iz Graza.
Na sreću, troje mlađe djece nije imalo malokluzije (loše uklapanje). Međutim, naše najmlađe dijete imalo je dijagnozu s četiri anomalije: unakrsni zagriz udesno, jaz između prednjih zubiju, otvoreni zagriz, te malokluziju dužine cijelog kutnjaka. Dr. Haupt i gđa Kaiser nisu mogli obećati da će ispraviti ove anomalije sa terapijskom euritmijom bez uporabe aparatića za zube. Ipak, u sebi sam gajio nade da će se euritmijom ovo postići. Tako smo započeli vježbanje s gđom Kaiser, marljivo i redovno smo radili vježbe terapijske eurtimije. Vježbe su bile naš redovan večernji ritual koji smo radili s pobožnoću. Nakon pet blokova od sedam tjedana anomalije unakrsnog zagriza, jaza između sjekutića, otvoreneg zagriza i malokluzije vilice bile su ispravljene. Ja sam jako sretan zbog toga, dapače, to je bila veoma dobra stvar jer je moje dijete terapijskom euritmijom bilo i nutarnje ojačano.   



 Enita Nurkić
Terapijska euritmistica, educirana u zubnoj terapijskoj euritmiji


ZUBI
Njihov značaj u razvoju deteta,
anomalije i antropozofski terapeutski pristup.
Izveštaj iz predavanja koje je održao zubar Klaus Haupt 
6. februara 2009. godine, u  Michael Hall School, Forest Row

U pokušaju da dostignemo bolje razumevanje prirode zuba, počećemo posmatranjem njihovog spoljašnjeg izgleda. Kada pogledamo sliku uvećanog kutnjaka, dobijamo utisak kao da gledamo planinski venac, što je izrazito upadljivo. Sa druge strane, uvećana slika zubne gleđi veoma je slična bazaltnim stubovima. Gleđ je izuzeto čvrsta supstanca, sa istim nivoom jačine (7) kao kristali kvarca. Ova i slična opažanja nas mogu navesti da pomislimo da zubi predstavljaju kvalitet zemlje unutar nas. Planine su za zemlju isto što i zubi za ljudsko biće, možete reći. Zašto tek rođene bebe nemaju zube? Zbog toga što one dolaze iz raja gde im zubi nisu potrebni! Bebe još uvek ne moraju da razviju snage koje su im potrebne kako bi se uhvatili u koštac sa zemaljskim supstancama. A kada ostarimo, opet počinjemo da gubimo zube. Naša veza sa zemljom postepeno slabi. Ovo slabljenje se takođe može videti u tome što bolesti desni nastaju u trenucima životnih kriza ili depresije, kada osoba počne da gubi tlo pod nogama.

Shodno tome, postavljamo sledeće pitanje: Ako su zubi povezani sa zemljom, zbog čega oni rastu u glavi? Sa našim glavama krećemo se kroz svet putem čula, opažamo i razmišljamo. Kako se zubi razvijaju, dobijaju sve više fluora i rastu kao stubovi. U arhitekturi, stubovi nose krovnu konstrukciju građevine i spajaju je sa zemljom. To je takođe slika našeg zemaljskog mišljenja kroz koje nalazimo vezu sa zemljom. Proces stvaranja fluora u zubima nas jakim vezama spaja sa mineralnim elementom u zemlji, i na taj način unapređuje naše zemaljsko mišljenje i njegovu sposobnost da vrši merenja, broji i računa. Malo dete živi u svom “rajskom” mišljenju, što predstavlja slikovito imaginativno mišljenje. Kako bismo uspostavili zemaljsko razmišljanje potrebni su nam zubi, posebno zubi u odrasloj dobi, kao i proces nastanka fluora koji ih izgrađuje. Ako pogledamo razvoj deteta, počećemo da prepoznajemo na koji se način razvoj određenih unutrašnjih sposobnosti podudara sa pojavom zuba.

Mlečni zubi su nam dati preko nasleđa. Oni nemaju nikakve veze sa pojedincem, ali skoro svaki poremećaj s njima u vezi se može pripisati roditeljima ili babama i dedama. Uz pojavu prvih stalnih zuba (oko šeste godine) nove snage se pojavljuju u detetu tako da se ono može doživeti kao spremno za školu. Ovi prvi zubi su prvi kutnjaci, ili 6. zub u redu spreda. Šest je značajan broj jer ima veze sa kvalitetom svetlosti. Silica , na primer, predstavlja šestostranu strukturu koja je direktno povezana sa svetlošću. Svetlost nam daje doživljaj prostora. Kada se ovaj zub pojavi, dete u svojoj svesti dobija osećaj prostora i tako može da počne da razvija pojmove veličine, dužine, itd., a uz to osećaj za matematiku. Iz tog razloga, pojava prvih kutnjaka daje nam važnu indiciju prepoznavanja spremnosti za školu.

Prednji sekutići su sledeći koji izbijaju. Ovi zubi su vrlo izrazito razvijeni kod glodara; životinja koje su po prirodi razdražljive i koje poseduju izrazitu budnost čula. U detetu možemo videti da se otkriva nešto od detetove ličnosti sa pojavom ovih zuba. Oni nam mogu dati sliku kakva je pozicija pojedinca u odnosu na svet na nivou čula. Ovi zubi mogu biti veliki ili mali, a i svaki od njih može biti različite veličine. Ukoliko su veliki, možemo očekivati jaku vezu sa zemljom, jaku volju da se bude ovde. Ukoliko njihova veličina varira, dete može biti prilično živahno i nestašno. Ukoliko postoji prazan prostor između ovih zuba, onda leva i desna strana ličnosti se ne sastaju na odgovarajući način, što nagoveštava da život mišljenja i život osećaja nisu povezani na zdrav način. Ako je jedan od sekutića iskrivljen, možemo ustanoviti da se dete da lako uvrediti. Do ovoga dolazi usled nedostatka objektivnosti u njihovom mišljenju tako da se simpatije i antipatije jako utemeljuju.  Kako bismo se pozabavili ovakvim anomalijama moramo angažovati zakon suprotnosti, a to su stopala. Posebne vežbe skakanja koje se izvode u eritmiji pokazale su se kao vrlo efikasne.

Posle otprilike godinu dana, izbijaju drugi stalni sekutići. To pokazuje da su deca sada jako usidrena na zemlji preko svojih snaga života. Ukoliko dođe do kašnjenja kod izbijanja ovih zuba, dete može imati poteškoće da kreira sopstvene granice i ima tendenciju da se izgubi u okruženju. Sa druge strane, ukoliko su ovi zubi mali, onda je važno da se detetu ne zadaje mnogo školskih zadataka koji zahtevaju korišćenje memorije, budući da bi to ozbiljno opteretilo sange života koje su ionako slabe.

Oko 10-te godine života izbijaju prvi stalni pretkutnjaci, to su četvrti zubi od sredine (od medijalne linije). Ovi zubi su veoma razvijeni kod lavova. Lav, sa svojim kraljevskim obeležjima, predstavlja razvoj nezavisnosti. U to vreme dete počinje sebe da doživljava kao individuu, odvojenu i samu. Jačina nezavisnosti deteta se može videti po ovim zubima.

Nakon ovoga izbijaju drugi stalni pretkutnjaci a sa njima dolazi do razvoja osećaja socijalnosti kod dece. Dolazi do smene od egoizma ka altruizmu, od prelaska sa “Ja” na “Ti”.

Očnjaci potom izbijaju oko 12-te godine, što je povezano sa razvojem novih snaga duše; dete počinje da formira sopstvene ideale i može imati jake osećaje u vezi sa njima. Ukoliko dođe do kašnjenja u izbijanju ovih zuba, snage koje bi se inače koristile kako bi ovi zubi izbili umesto toga se manifestuju kao bes.

Konačno, drugi stalni kutnjaci izbijaju oko 13-te godine kada se razvija sposobnost deteta da voli. Ovi zubi su povezani sa inspiracijom. Kada smo zaljubljeni uglavnom se osećamo inspirisanima!

Iz ovog kratkog prikaza možemo uvideti da se kako dolazi do razvoja drugih zuba po redu, razvijaju različiti aspekti deteta koje sazreva. Umnjaci se ne nalaze neizostavno u ovom procesu. Oni uglavnom izbijaju oko 21. godine, a sa njima se razvija jedinstvena sposobnost čoveka da podnosi žrtve. (Životinje nemaju ove zube.)  U momentima krize i promena, ljudi često imaju problema sa umnjacima. Ovi zubi se povezuju sa imunim sistemom i deluju kao senzori na putovanju kroz život: donji umnjaci nam daju znak da li su naša dela ispravna, a gornji ukazuju na ispravnost našeg mišljenja.

Ukoliko pogledamo u anomalije koje nastaju u zubima, možemo imati uvid u pojedinca. Trostruko razumevanje ljudskog organizma nam ovde može pomoći. Uzmite na primer raspored vilice. Gornja vilica je povezana sa mislećim ljudskim bićem, dok je donja vilica povezana sa voljnim delom ljudskog bića. Prostor između vilica zajedno sa jezikom posreduje kao što to čini ritmički sistem i osećajuće ljudsko biće. Kod distalne okluzije možete videti da dominira gornja vilica, dok je donja povučena. Ovu osobu vodi glava i potrebno je da razvije volju u udovima. Ovo je suprotno od osobe koja ima drugu vrstu anomalije – isturenu donju vilicu- i koju vodi volja na svoj način i onda je ta osoba nepredvidiva i spontana. U tom slučaju, njihove aktivnosti nisu vođene mislima. Obe ove anomalije se mogu ispraviti kroz posebne vežbe euritmije ukoliko se sa njima počne u mladosti i ako se rade disciplinovano.

Druga uobičajena anomalija je zbijenost zuba koja se može pojaviti u različitim regijama usta; ovde nam takođe trostruka perspektiva može dati koristan uvid u različite poremećaje. Kada su sekutići zbijeni, potrebno je pogledati u odnos pojednica prema svetu čula bilo da je reč o mišljenju (gornja vilica) ili njihovim akcijama (donja vilica). Kada zbijenost pogađa 3., 4 i 5. zube, potrebno je da pogledamo u osećajni život deteta. Na primer, dete može biti izuzetno povodljivo i u tom slučaju mu je potrebna pomoć da ojača svoju sposobnost da izrazi sebe. Osećanje uznemirenosti može takođe da dominira na takav način da u njihovom životu duše ima malo „daha“. Možemo se suprotstaviti ovome putem vežbi koje podržavaju disanje i podstiču širenje duše i vremenom će ono što se vežba kroz pokret pokazati svoje dejstvo na zubima.

Postoje brojne druge anomalije i većina njih se može ispraviti mehanički kroz nošenje proteze, ali ovaj pristup ne rešava stvarne slabosti koje dete nosi sa sobom. Razumevanjem načina na koji su zubi povezani sa čitavim ljudskim bićem otvara se novi terapeutski pristup. Terapeutska euritmija se pokazala veoma efikasnom u ovom pogledu. Ona direktno radi sa snagama života i time ne samo da može da dovede do ojačanja zuba i ispravljanja različitih anomalija, već takođe može da harmonizuje pojedinca kao celinu, tako da njegova prava priroda može da zablista. U nekim slučajevima je naravno neophodno upotrebiti mehanička sredstva kao što je proteza, ali čak i kada se koristi kao dodatak uz protezu, ovaj terapeutski pristup je od izuzetne koristi. Ako se radi sa pravim slabostima koje se manifestuju na zubima, period ortodontskog tretmana može se znatno skratiti (često i prepoloviti), a šanse za pojavu recidiva postaju zanemarljive.

Narednog dana, Klaus Haupt je detaljnije razmotrio ono što je Rudolf Štajner mislio kada je rekao da zubi predstavljaju zbir svetskih misterija. Ključno pitanje je sledeće: Zašto su zubi tako individualni? Mnoge anomalije se ne mogu objasniti samo u okvirima nasleđa ili faktora okoline. Kako je moguće da je ličnost otisnuta na zubima? Ova pitanja mogu da dovedu do prepoznavanja činjenice da postoji život pre rođenja. U brojnim prilikama Rudolf Štajner je govorio o tome kako snage koje se razvijaju kroz udove podležu preobražaju nakon smrti kako bi se izgradila glava u sledećem životu. Shodno tome, način na koji je čovek živeo prethodni život otisnut je u obliku glave i posebno se otkriva na njegovim zubima. Ako čovek može da prihvati istinu ove ideje, značaj zuba i kako se čovek na terapeutski način bori sa anomalijama može da postane putovanje tokom kojeg bi se čoveku pružila pomoć da izgradi u sebi uravnoteženiji i harmoničniji svet kako bi zablistalo njegovo pravo biće.

Ketrin Biven i Kerolajn Vestlejk

 
 TEKST PREVELA SA ENGLESKOG

KATARINA NEŠIĆ, prevodilac

U Beogradu, maj 2013